|
КОНСТАНТИН ВАСИЉЕВ |
Слике Константина Васиљева и избор одломака из руских
херојских епова
Приредила:
Александра Маринковић Обровски
|
Живот
Златни пресек
Слике и јунаци руских билина
Неколико других слика...
Извори - литература
Врло рано су опазили да је син талентован и да не пропушта
прилику да црта, па су га и по савету учитеља уписали у уметничку школу.
Баш у том моменту Московска средња уметничка школа је давала стипендије
и КВ је тамо примљен са одличном оценом (у целом Совјетском Савезу оваквих
школа било је три). Међутим, после две године умре му отац, због чега
је морао да прекине школовање у Москви и врати се у Казањ, где је наставио
уметничко образовање. На жалост, већина цртежа из овог времена није сачувана. Тежио је да постигне већу дубину самоизражавања и јасно
искаже свој поглед на свет. Најбоље се изразио кроз пејзаже, али лепота,
величина духа, то је оно што је овај уметник сматрао најважнијим. Тако
су настале слике Северни орао, Човек са совом, Чекање, Северна легенда
и друге, које су поплочале пут ономе што се данас назива 'васиљевски'
стил. Имао је неколико љубави – Људмилу Чугунову, Лену Асејеву
и Лену Коваленко. И као што за уметнике и иначе важи, и КВ је у љубави
био рањив и горд, у сталном страху од одбијања који му није допуштао да
начини било какав одлучујући корак. Околности његове погибије остале су и до данас загонетне. Према службеној верзији, 29. октобра 1976. га је на железничкој станици ударио воз. Родбина и пријатељи нису прихватил овакво објашњење, јер је много тога остало неразјашњено. Сахрањен је у брезовом шумарку, где је и током живота волео да борави. * Три су места на којима се чува око четири стотине слика Константина Васиљева: Меморијални музеј у Васиљеву, Уметничка галерија у Казању и Музеј Константина Васиљева у Москви. Овај последњи у септембру 2009. године горео је у страшном пожару чији узрок није довољно познат. Тако се и судбина музеја овог уметника, по својој загонетности, симболички поклопила са околностима његове смрти. |
||
|
||
|
||
|
||
Иако је делом био инспирисан нордијским митовима (Карлик
Нибелунг, Вотан и др) или херојима Совјетског савеза који заставе нацистичке
Немачке бацају под ноге (Генерал Жуков), сигурно највеличанственији део
уметности Константина Васиљева чине оне слике на којима је приказао мотиве
и јунаке легендарних руских епова.
|
||
Рођење Дунава
|
||
...Молила је Настасја краљевна, Ај молила, горке сузе лила: ''Ој, ти тихи Ивановић Дунав, Опрости ми женске лудорије! Закопај ме живу до појаса, До појаса у земљицу црну, Па ме шибај по голом тијелу, Ал' опрости женска лудовања, Не затежи натегнутог лука, Не окидај каљену стрелицу По оном ли резу од ханџара, А у оној у прстен сребрни: Ти си сада мамуран, Дунаве, Ти си сада поднапит, Дунаве, Убићеш ме Дунавушко младу, Два живота страдаће невина. Ја ти носим чедо у утроби, |
Сребрне му ноге до кољена, Златне су му руке до лаката, А отрага мјесечина блиста, Очи су му ко сунчани зраци.'' Али Дунав за то ни да чује, Но он узе лука натегнута, И намјешта каљену стрелицу, И он спушта свилену тетиву. Ај и лети каљена стрелица Настасији у бијеле груди, - Бог да прости Настасију младу. Дође тихи Ивановић Дунав, Он јој приђе па се расплакао. Он узима своју сабљу бритку, Он отвара женину утробу, И он види чедо заметнуто: Сребрне му ноге до кољена, |
Златне су му руке до лаката, Јато звезда испод обрвица, Страга – ко да мјесечина сија, Јасне очи к'о сунчани зраци. Ту се тихи Дунав расплакао, И овако Дунав проговара: ''Јао мени, што ли сада оста Од женидбе тихога Дунава!'' И овако Дунав проговара: ''Потекла је рјека Настасјина, Нек потјече река Дунавова!'' Пободе он своју сабљу бритку, И он паде на ту сабљу бритку, Изгуби он своју бујну главу. И од тада Дунаву с Настасјом Пјевају им од вјека до вјека. ''Дунав Ивановић'', део епске песме |
Детаљи са скица ''Рођење
Дунава Ивановића'' |
Аљоша Поповић Аљоша Поповић је најмлађи јунак руске епске традиције. На платну под називом ''Аљоша Поповић и красна девица'', насликан је поред девојке, како свира бандур /гусле/. Овај јунак није само оличење храброг ратника, већ и довитљивог, сналажљивог, лукавог момка који код читалаца, због своје харизме, изазива топле емоције. |
||
...Досађује Поповић Аљоша: ''Ој гуслару, мио побратиме! Дај ми твоје гусларско од'јело, Узми моје витешко од'јело; Дај ми твоје свилен опанчиће Чистим сребром озго порубљене, С ликовином златом окићеном, Твоју дугу бунду самурову, Клобучину твоју сараценску, Сараценску од земље од Грчке, Тридес' пуди путничку канџију, Наливену тешким коситером, Коситером тешким Чербурацким.'' Даде гуслар Поповић Аљоши, Он му даје своје одијело, А на себе навуче витешко. Аљоша се живо преоблачи, Па узима путничку канџију, Која ј' тешка педесет пудова, И још узе ханџар од челика, И он пође на Сафат-ријеку. |
Угледа га Змај Тугарин млади, Угледа га и громко заурла; Сва се тресе зелена дубрава, А Аљоша једва жив се креће. Тада рече Змај Тугарин млади: ''Здраво да си, мој добри гусларе! Дал' си чуо, да ли си видио Оног младог Поповић Аљошу? Ја б' Аљошу на копље набио, Копљем био, огњем запалио.'' Вели њему к'о гуслар Аљоша: ''Да си здраво и ти, Тугарине, Тугарине Змајевићу млади! Приђи ближе па ми кликни јаче, Ја не чујем тако што говориш.'' Примаче се Змај Тугарин млади. Тада стаде Поповић Аљоша, Стаде испред Змаја Тугарина, Ошину га канџијом по глави... Из народне епске песме ''Аљоша Поповић и Тугарин'' |
Добриња Никитич Добриња Никитич је персонификација љубазности, великодушности и изузетног херојства. Само његово име најбоље описује карактер ове епске личности. Он саучествује у патњи сваког живог бића, а посебно га питању издаја. |
|
Бој Добриње Никитића са змајем |
|
(...) |
И он прође у стају-коњушну, Узе свога коња витешкога, Па је доброг коња оседлао, Оседлао па га окрочио, И са двора изјаха Добриња. Тад' заплака Добрињина мајка, Стаде мајка горке сузе лити, Туговати и лице грдити, И овако она говорити: ''Несрећна сам родила Добрињу! Кад он дође у пећине змијске, У пећине оних змија љутих, Тијело ће њему искидати, |
Његовом се крвљу напојити.'' Оно млади Никитић Добриња, Отисну се преко поља равна; Дан за даном к'о кад киша пада, А недјеље теку к'о ријеке; Дању јаше по јарком сунашцу, Ноћу јаше по мјесецу сјајном; Он до брда стиже сорочинских, Стаде јахат' он по пољу равном, Стаде газит' змајеву младунчад, Газио је од јутра до мрака, И он згази безброј младунчади. (...) Из руске епске песме ''Добриња и змај'' |
Илија Муромец
|
|
''Из оног ли из града Муромља, А из села из Карачирова, Изјахао добар стасит јунак; У Муромљу отстоја јутрење, Па он хтједе стићи на вријеме К дневној служби у столно Кијево, И дојаха славном Черњигову. А у оног града Черњигова Велика се окупила војска Па се црни к'о врани гаврани: Нико ногом ту не може проћи, Ни на добром коњу пројахати, Птица-гавран црни не прол'јеће, Нити сура звијер ту пројури. Примаче се он великој војсци, И он стаде ту велику војску Коњем газит, копљем пробадати, И он војску поби – потамани. (...)'' |
|
Снага Иље Муромеца је елементарна,
а сликама ''Свјатогор и Иља'' и ''Дар Свјатогора'', Васиљев је хтео да
поручи да прави руски херој подразумева и у себи носи јединство и телесне
и духовне снаге. Наспрам Свјатогорове духовне снаге, Муромецова физичка
сила делује помало и непристојно. |
|
Вољга Свјатославич
|
|
''Кад је красно засијало сунце |
Штуком-рибом пливати у мору, Соком-птицом парати облаке Мрким-вуком поља прелазити. Сакрише се рибе у пучине, Одлетјеше птице за облаке, Побјегоше звјери у честаре. Стаде Вољга расти и стасати, Скупљао је он храбру дружину: Двадес' девет на броју јунака, Тридесети Вољга међу њима. Скупљао је ждрјебад тамносиву, Тамносиву, јоште нејахану, Посједоше коње, одјахаше К градовима скупљати дажбине. Изјахаше у поље широко, Кад у пољу, ал' чују ратара, Како оре пољем и звиждуће; У ратара ралица шкрипуће, По камењу лемешић цвркуће. Они јашу с јутра до вечери, Ал не могу настићи ратара. (...) |
На слици "Руски Витез"
позадину чине фантастични облици облака, попут небеске, божанске
потврде да лик који видимо пред собом је уистину херојски. Витез је насликан
у бојној опреми, а лице и поглед усмерени ка решавању битке; нестрпљив
да победи непријатеља, подигао је мач. Вољгине груди штити оклоп у чијој се средини налази позлаћени диск као симбол сунца, а са стране ознака крста (симбола старијег од самог хришћанства) као још један симбол, лик сунца. Вољгин шлем личи на куполе древних цркава и то није случајно. Податак о оваквом облику шлема Васиљев је нашао у архивској грађи и искористио то у свом сликарству. Ништа на сликама Константина Васиљева није било случајно, па ни облик шлема. |
|
И док је на слици ''Руски витез'' Вољга приказан као јунак који се спрема за бој - оштрица његовог мача је сребрна, ледана. На слици ''Огњени мач'' оштрица изгледа сасвим другачије... |
''Вољга Свјатославић и Микула Сељаниновић'': сама композиција слике указује на Микулу Сељаниновића као на правог господара земље, који сеје, жање, храни и штити сељане. И народна песма и сам Константин Васиљев овде дају предност ономе ко је потекао из саме руске земље. Пред њим чак и велики витез Вољга делује незнатно... |
|
''Вели Вољга Светославовићу: ''Реци мени, ораче-ратарче! Како ли те по имену зову, Од кога си рода и кољена?'' Одговара орач-оратарче: ''Ој ти Вољго Светославовићу! Кад наорем себи доста ражи, Кад у пољу стогове наслажем, Кад наслажем и дому превезем, Кад то свршим па кад и овршем, Кад од ражи добро пиво сварим, Када пивом напојим сељаке, Тада они мени наздрављају: ''Здрав, Микуло Сељаниновићу!'' '' |
Садко |
|
Слика: ''Садко на кипарисовој дасци'' |
''А-ј када у славном у Новоме граду, |
''(...) А када се пробудио Садко, |
Слика: ''Садко и владика морски'' |
Кнез Игор На слици је Игор, син Свјатослава, Ољега унук, новгородски кнез који је живео у 12. веку и главни је лик поеме ''Слово о полку Игоровом'' која говори о походу његове војске против Половаца, племена туркменског порекла. |
|
Васиљев је насликао и помрачење
сунца, за које се зна да се догодило у тренутку одсудне битке кнеза Игора,
што потврђују и стари руски летописи. Реконструкцијом, према овом помрачењу,
дошло се до датума битке - 1. 5. 1185. Иако је на самом почетку било јасно
да се нису скупило све руске снаге, Игор је кренуо у битку која је трајала
три дана и три ноћи и чији се крај унапред могао наслутити. Заробљен је,
као и остали руски великаши, а сечу која је потом уследила преживело је
свега 15-ак ратника. Таквог пораза до тада није било у руској историји. '' (...) Тад погледа Игор на светло сунашце и угледа где од њега сву му војску прекри тама. И рече кнез Игор дружини својој: ''Браћо и дружино! Часније је изгинути него робље постанути; уседнимо зато, браћо, на коњице брзоноге, да видимо Дон плаветни.'' Страст је кнезу ум испила а жеља му да Дон сркне потискује знамен црни. ''Ил' ћу - рече - поломити копље своје на крај поља половецког, с вама, Руси, главу своју положити, ил' напит се шлемом Дона''. (...) Из поеме: ''Слово о полку Игорову'' |
Плач Јарославне Јарославна је жена Игорова, кћи кнеза Галичког кнежевства
Јарослава Владимировича Осмомисла. Чувено је њено нарицање за заробљеним
и убијеним мужем, описано у ''Слово о полку Игорову''. Константин Васиљев
је био инспирисан управо том поетском сликом. Њена страшна бол преноси
се сву природу, у својој трагедији Јарославна грди ветар, облаке, Дњепар
и на крају - сунце, које свима весело сија, само је руској војци било
црно знамење. |
||
(...) ''До Дунава Јарославнин глас се чује, Јарославна зором плаче
|
Јарославна зором плаче Јарославна зором плаче Из поеме: ''Слово о полку Игорову'' |
Бузлајев
|
|
'' (...) Василије крену са дружином, и био је у по брда, А на путу лежи празна глава, Празна глава, човјечија лобања. Тисну ногом Василије ону главу с пута; Проговори она празна глава: ''Ој, ти, Василије Буслајевићу! Што ти мене, главу, тако тискаш, И зашто ме одбацујеш? Ја сам био јунак не гори од тебе, па се ипак сад котрљам Ја по овом брду Сорочинском; Гдје се ваља празна глава, Ваљаће се и та твоја, Васиљева. (...)'' Из рус. песме ''Василије Буслајев у хаџилуку'' |
|
|
|
Дуб |
|
Свентовит |
|