Представити свет словенских богова је врло тежак задатак.
Такође, представити свет словенских богова кроз цртеже,
слике и кроз виђење господина Момира Јанковића је исто тако врло тежак
задатак.
Тежина тог представљања не постоји и не налази се у ликовном смислу –
као што је објаснити цртеж, линију, боју, мајсторство, осећај, доживљај
и лепоту које настаје испод руке господина Момира Јанковића – сликара
и писца словенских тема, како стоји на његовој визит карти, који се стицајем
животних околности, аматерски бави сликарством од своје 10. године. То
значи - тек нешто више од 70 година! Та љубав и мајсторство није прекидано
ни због службе која није баш била благонаклона цртању, осим цртежа шема
војних дејстава и картографије.
У једном таквом склопу догађаја, одлазак у пензију је коначно дао слободу
љубави, заинтересованости, довољно времена и широм отворена врата - и
рекао бих – повратак дечаштву и магији тог дечачког периода, што је очигледно
дало одличан резултат, пошто је господин Мома Јанковић стално насмејан
и има гомилу планова и послова које треба да одради у наредних десетак
година, па и више, ако бог да.
Но да се вратимо проблему ликовног представљања словенског
пантеона.
Једна од основних ствари која може довести до несхватања
и неразумевања представљеног - је што највећи број људи уопште нема представу,
па ни предзнање, и тек кроз називе места, села, предела, биљака - који
га негде у подсвести заголицају – наслућује каква је то старословенска
или стара вера и где је све била присутна.
Називи и имена као што су: Триглав, Велес, Перун - перуника, Лада, Весна,
Коледо - коледари, Морана, Дажбог, Геровит и слично, буде неку архаичну
блискост и топлину. Човек се почне осећати као емигрант, гастарбајтер
који свако вече леже и буди се у туђини.
Многима овакви називи представљају егзотику, етно-туризам и давну српску
и словенску прошлост. Чак, њихово помињање спада и у јерес против које
се хришћанство борило последњих 11 векова. Али ако вам кажем Свети Илија
– мислим и препознајем словенског Перуна, Видовдан – Световида, Свету
Тројицу – бога Триглава, Светог Николу – бога Водена, Светог Ђорђа или
Јарила (Геровит), Светог Мрату или Морану, и тако даље. А сада скоро сви
ви знате све о томе.
Следећи велики проблем у ликовном приказивању бога и
божанстава, са којим се сусретне сваки уметник који се усуди да по свом
суду обликује недодирљивог, је ВИЂЕЊЕ БОГА. Како га описати, који су његови
атрибути, рад, дејство, како настаје, како суди и награђује, и како и
када прелази из једног облика у други.
И сваки уметник је који је довољно храбар је уједно и свесно или несвесно
прихватио да жртвује своју душу. Неки то раде тако што малају иконе светаца
и продају их по пијацама. Њихова душа је жртвована нечем другом. Ја овде
мислим на жртву самоће, мисаоне поистовећености и проницања у дубину самога
бога.
У хришћанству постоји читав низ и филозофских, и теолошких,
и ликовних, па и крвавих расправа које су га током 20 векова и самог обликовали.
Богатство шаренила, призора из живота, немих добронамерних ликова и ликова
страдалника за веру препуни су зидови византијских и православних богомоља.
Католичка црква воли распетог Христа са трновим венцем на глави, и тек,
са ретким приказима из живота, на неком од зидова. Неке хришћанске секте
обожавају само отворену књигу и гаде се било каквог приказа лика Спаситеља.
У Курану је изричито наведено и забрањено приказивање Алаха...
Али то су монотеистичке, и делом и савремене религије, и оне признају
само једног и јединог бога. Али шта радити са пантеоном и боговима који
су свуда око вас, који круже, лебде, смеју вам се или вас вребају из мрачне
храстове шуме, као што је то код нас Словена?
Заиста, морам то да понавим, а и чика Мома ће вам то
вероватно касније и потврдити - Словенски сплет и богатство богова је
врло, врло тешко дефинисати, сместити у родбинске везе, послагати по старешинству,
а нарочито их територијално распоредити, и у времену, и у миграцијама,
у огромном словенском простору.
Тај сплет божанстава вам је као пут и доживљаји нејаког
детета који по први пут мора отићи до неке родбине у друго село које није
баш близу, али ако крене раније и нигде и са никим се не задржи претерано,
може до тог села стићи пре мрака; што би било јако добро. Све му је објашњено,
како, шта и где, али он је сам и усамљен са својим мислима и страховима
- и од пута, и од непознатог.
И ако се само кратко и илустративно ставимо у његов положај
и замислимо шта је све он доживео и с ким се сусрео на том путу, то би
могло бити одприлике овако:
Пробудили су га зраци сунца које је бог Хорс довео на његов прозор. Да
помузе краве и помогне у кући, као што иначе ради помогао му је Велес.
Мајка га је на пут испратила са округлом погачом хлеба коју им је даровао
врховни бог и створитељ Сварог. Уз пут се напио воде са извора из камена
који је даровао путнику – намернику бог Воден. Пут је делом ишао кроз
шуму препуну лишћем и зеленилом – створено моћима бога Јарила. Жетеоце
које је срео док су седели и ручали у сенци столетног храста, на ивици
тек пожњевеног житног поља, насмејали су богиња Лета и бог Велес. Да не
покисне у путу, под могућим изненадним бесом, громовима и муњама, умолили
су бога Перуна, богиња Лада и бог Дажбог. На улазу у село је наишао на
гробље. Ту га је у сумрак дочекала и поздравила богиња Морана. И коначно
бог Хорс који га је јутрос продудио, сада га је након вечере у кући рођака
испратио и на спавање.
Све је то будним оком пратио и прорекао Световид.
А да је путовао у рано пролеће, богиња Весна би га пратила прохладним
ветром и тек напупелим и голим гранама.
Можда би се савременијим и једноставнијим речником могло рећи да је словенски
пантеон препун биљних, животињских и природних бића и појава. Они су ликовно
представљени, најчешће кроз мноштво и богатство изрезбарених ликова, украса,
атрибута, на високим дрвеним стубовима, који стоје уздигнути на централном
месту у селу. Треба замислити руску степу, али и црне шуме северне Европе,
средњу Европу испод Кавказа и балканске храстике и шумадије. Свет препун
дрвета и суживота Словена са дрветом. И где год да се окренеш шума, река,
поље, сунце, благост, благостање и богови.
Битно је поменути да је и најстарији писани словенски запис – Велесова
књига урезана велесовим писмом на дрвеним плочицама.
Као последица оживљавања сећања на словенску нацију и словенско заједничко
порекло, у последњим деценијама прошлог века, осим приказа у дрвету као
најприроднијег и потпуно у духу свесловенског пантеона, у другим словенским
земљама, па и код нас почињу да се појављују прикази богова у глини, гипсу,
али је најчешћи облик пријемчив савременом човеку – постало њихово представљање
путем разних сликарских и графичких техника.
Ти словенски богови су тако уместо мноштва реза и ликова добили ''боје'',
али и само две димензије.
Њихови прикази постају потпунији, блискији, разуђенији и схватљивији.
Они очима садашњег човека постају разумљива народна божанства у народној
одећи, са народним представама и атрибутима, који приближавају гледаоцу
свест човека из прошлости, али и блиске садашњости. Човека коме су сви
ти појмови блиско разумљиви и врло једноставни. Човека који живи окружен
природом и природним појавама; човеку који мора, али то и осећа – да живи
у складу са природом и њеним и добрим и лошим - по њега законима.
Мислим да се то може директно видети и осетити на свакој изложеној слици
господина Момира Јанковића – не само овде у предворју, већ и у сваком
цртежу и слици коју је урадио и која је била томе посвећена.
Треба поменути и да се у предворју, међу изложеним сликама словенских
богова, налазе и две које нису део овог словенског пантеона, али су врло
блиско везане за нашу историју на Балкану. Оне илуструју део заједничких,
али и светских историјских прекретница. Те две слике се налазе и у књизи
која се вечерас представља.
Прва носи назив ''Освајачи'' и представља ликове три човека, али и три
људска бога – својим делима на земљи. То су Бак, Сербо Макаридов и Александар
Велики.
На другој слици под називом ''Винча и Лепенски вир'' стилозовано су представљена
човеколика божанства пронађена на истоименим археолошким налазиштима.
О разлозима уврштавања ових слика у оквиру ове изложбе
вероватно ће нешто више рећи сам аутор господин Момир Јанковић, а уз најлепше
жеље за даљи плодан рад, поменуо бих да ми је било задовољство да сам
могао да помогнем, бар мало да се сећање на лепоту давно заборављеног
словенског света бар овом изложбом врати међу Словене и нас Србе.
Александар Обровски, графичар
|