|
Никола Витез Др. Гржетић
Гашпићев |
О ВЈЕРИ СТАРИХ СЛОВЈЕНА |
ПРЕМА
ПРАВЈЕРИ АРИЈАЦА И ПРАСЕМИТА |
/одломак/ |
Напомене |
1 P. I. Shafarik,
Slov. zemevid v Praze 1842. |
2
Срб је такођер у Лици. |
3
Уна, притока Саве. |
4 Дрежница
у Херцеговини. |
5 Купа
у Хрватској. |
6 Волоско
лежи и данас на извору риеке Буга, гдје су баш Бужани насељени били. |
7
Топографска имена од Сваруна су: Сваруље у Литајском котару у Краинској,
Сварин у окружју Храдечком у Угарској. Лично име: Сварун бијаше вођа Јустинијанов
у перѕијском рату год. 555. |
8 Од Огња
су Огњани (у Галицији Okniany - подручје Станислав), Огњице, Огњишов (Охнишов
у Чешкој). Огне је у јужној Норвежкој а Огнина код Вулкана етне на сицилском
приморју. Лична имена су Огњан, Огњослав, Огњегој (Onegesios Атилин војвода
и војвода Белогостића у Македонији). |
9 Коледина,
презиме Коледа. |
11
Зиемиеник био је у Пољака ратарски и пољоделски Бог оно што у старих Пруса
Пергубрије (Pergubrios). |
12
Малић - планина. |
13
У Кореници (Karienci данас Garz) на отоку Рујани био је Rugievit утворен
седмерима главама као и индијски Subraman-ya. У Ратари имао је 4 мушке
и 2 женске главе. Представљао је седморо небеских планета. |
Напомене |
1 Винета
је потонула у море потресом.. |
2 Јулин
је лежао код данашњега Волина; ну пригодом некоје свечаности поганским
боговима је у граду злочинском руком ватра букнула и град уништила, јер
је већим делом био од дрва саграђен. |
3 Bildwerke
der altslavischen Zeit v. Dr. M. Weigel Braunschweig 1892. pg. 19. |
Напомене |
1 Ч.Ћ.
мус. 1863., 27. |
2
Шива и Јама сравни п. 63. |
3
Сравни у Еранаца Ангромаињуса и Мулге у Бабилоњана п. 77. |
4 Helmold,
Chron. Slav. I. 52 |
5 Малоруси
су га називали Белуна. Белуно је мјесто у Истрији и горњој Италији, која
мјеста су стари Словјени утемељили. |
6 Cluver,
Germ. Antiquis I. 1. |
7 Билбог,
Белбук, Биелбох, Балибог, Биолбог, болбег су само синонима, која потичу
од семитског Баала и Бела као и Баалбек (Хелиополис) у старој Coelesyriji
или данашњој Палаестини. |
Као што се је имало божанство свјетлости својими помоћници полубогове, тако је имао и Чернобог своје Злодухе, Утваре (литв. Aitvaros) или Биесове.1 Ови су већ познати били и Мисирцима и Калдејцима а тако и Индијанима и Еранцима. И у старих Словјена налазимо силу божју биесова као што Чрта (Чорт), Гудеја (Худић), Дерачицу, Мору, Вихора, Витру, Маравита, Марасе, Аждају, Јежибабу, Мракопуте, Вођана и т.д. Крвопија (Pyja) Myta био је пакленско псето и пасоглавац Штипас и т.д. И у јужних Словјена има јоште и дан данас множина тога легла. дочим су стари добри богови у нас сасма изчезнули те их данас само на бриегових и риеках налазиш, муче биесови наш народ јоште и данас. Он назире у свакој непогоди и у свакој болести по свога биеса, те их и спомиње своим именом2. Да ли је тому криво то, што је црква настојала, да изтриеби из народа само божанства свјетлости а оне тмина да штеди, пошто су и онако у прилог ђаволској радиности - о тому нека суде они, којих се ствар највећма тиче. Свакако треба изтриебити од народа и те биесове. |
Напомене |
1 Биес
Бес произвире од ариј. bhi = бати, бојати се. литв. baisus = грозан, страшан.
Биес се је одржао у клетвах: Биес те сколио = (Боже дај побиеснио) и у
народном вјеровању. |
2 Сравни биесове у народној медицини у спомен-книзи 25-годишњице обстанка ''лиечничкога збора Хрватске и Славоније''. |
Првобитно тројство Поросјана, које су славили понајприје у Ромави (Romove) под стародревним дубом, прешло је и на друге старе Словјене, као што Поморане, Венде, Полабјане, Пољаке, Чехе, Моравце и Сорбе. У Ромави видјесмо троје богова свакога у својој удубини храста, а та су била: Перкун, Потримба и Покола. Ова старинска божанства налазимо и у јужних Словјена именом Перуна, Трибуна (Требић) и Поколе или Паклењака. Од њих налазимо у свим словјенским земљама: сјеверних и јужних, силу божју мјестних имена, која су прозвана по старој служби божјој, обдржаваној на онима светима мјестима тако у Крањској бриег Триглав (Тергло) у Херцеговини Троглав, у Босни на Динари, у Далмацији на Биоковој планини и т.д. Поморани су све три особе стопили у једно божанство. Они су га Триглавом прозвали и огромни му кип изтесан од старе храстовине понамиестили у храм у Штетину. И у Јулинграду на отоку Волину бијаше му храм. Триглав је био, како му већ наслов каже - троглав, а кип му бијаше обастрт одугачком копреном са четири стране. Свећеници вељаху, да је Триглав невидљиво; ну и најчишће божанство, које риедко кад силази на земљу, а да се крије за то, што не ће да види људске опачине! Триглав је био владалац неба, земље и подземних пакленских бездана. Триглав је створац неба и земље, уздржаватељ и хранитељ људи; ну и казнитељ људских опачина. По А. Тканију1 Триглав је имао у Штетину, свој храм на гласу. Дрвене стиене биле су окићене извана избоченим сликама (резбарије) људи, животиња и сваковрстних прица, које су биле омаштене неизбрисивим бојама. У том храму држали су благо, које би заплиенили од непријатеља. Ту је било оружја и другог ратног плиена, од кога је храму припадала десетина. ту је било златних и сребрних чаша за гатање и за гостбе бољих људи, омашних рогова дивљих бикова, за напитак и трубљење, мачева и ножева и другог драгоцјеног оруђа (жртвеничког алата). Кип му је био од суха злата, а урес златни на глави прикривао му је образ до устана. Свећеници његови су тумачили троглавост божју тиме, што су тврдили, да је господаром неба, земље и подземља, а да крије свој образ пред људским опачинама! Сасма је очевидно, да је ово словјенско тројство у једној особи оно исто, које су обожавали Скандинавци и стари Поруси у три особе. Триглаву је био посвећен вранац, кога је његовао један свећеник и кога су употребљавали за гатање на исти начин као и биелца Световитова. За гатања водио је свећеник смиерно вранца преко девет копља, које је било обиљежено црним и биелим пругама. Како је вранац пролазио тим копљем, онако је и гатао. Кад се је вранац дотакнуо кога црно обиљежена копља, тад је то био кобни знак, јербо црно копље знаменовало је пораз, а биело побједу. С овим гатањем свезана је жалибоже у њих срећа и несрећа народа и државе. Макар и била држава често у великој погибељи од Германа, без сретних знакова по рат, нитко се није смио ни макнути, а тако се догоди, да их је напао изненада војвода баварски и саксонски Хенрик Лав, те их је кано дивља звиер мирно стадо оваца, што поклао, што у сужањство одвео и тако им је око половице 12. виека и светиње поробио и државу срушио, а тому су Пољаци били највише криви, поименце војвода Болеслав Кривоусти. Гатања биелима или црнима коњима био је обичај, како видјесмо (стр.92) и у Германа и у старих Словјена, Поморана, љутица, Ратара и т.д. С тога је врло занимљиво, да се изтражи од куда коњу та божанска част. У Штетину и у Јулину, као што и у аркони, виђало се уз кип Триглавов омашно седло, а свећеници су тврдили, да бог ноћу зајаше коња, да потјера зле духове од земље! То нас опомиње на ''Сунчано божанство'', које се рва са Злодусима увиек, ноћу и зими. Сад нам се ваља опет осврнути на ведска божанства, која су и онако аријскога подриетла, да нађемо триглаву подриетло његово. Ми налазимо за чудо у старих Индијана Триглаву налично божанство а по аналогији судимо, да има баш Триглав своје подриетло у оном аријском божанству, којему су и Прасловјени обдржавали налично богослужје. У индијскому тројству ''Тримурти'' била су уобличена три бога. Прво лице му је био ''Брама''2, створац (Srshda) свију ствари а изворно је био ''божанством Сунца'', јер му је био најстарији придјев Индра, а временом се прозвао и Deva од божанскога сјаја3 а напокон Брама, кога су и Narayana т.ј. створцем звали и ''братом Сунца'', (= Surageshda) окрстили. Друга је била ''Vishnu'' (Вишњи), а држали су га уздржаоцем свемира и свиета и хранитељем људи, а био је и видљивим божанством на земљи, уприличен плодоносном риеком ''Gangesa'', као и мисирско сунчано божанство ''Osera'' плодоносном риеком Нилом. ''Vishnu'' је кадкад разним обликом с неба силазио, а десетим утјеловљењем (аватара) сашао је с неба у облику небескога путника водећ за собом божанскога коња. Коњ му стоји само на три ноге, а чим ће му господар намигнути, коњ ће и четвртом ногом о свиет ударити, а тиме ће га на увиек срушити. То је био тај божански коњ у храмовима, који је људима приетио судњи дан. Ну и трећа особа индијскога тројства било је људима грдно страшило! То је био страшни Shiwa,4 бог огња и муње, с тога рушитељ свиета. Брамани тврде по светом им писму ''Prabanciasrhti'', да ће он на судњи дан свиет ватром скончати. Као што су Индијани обдржавали своје тројство ''Тримурти'', тако су и Прасловјени, Литвани, Старопруси, Поморани, Полабјани и Сорби свога ''Триглава''. И у Триглаву била су уособљена три бога, а ти су били како рекосмо, Перун, Потримба и Покола. Први је био изворно сунчано божанство, које кад се разгњеви, тад потамни и облачинами се навуче, а тада ће грмјети и муњами сиевати и праскати, а тај је био већ Аријцима познат именом ''Паркана''. Овога су стари Словјени уображавали брадатим старцем жаровита лица. Друга особа је била Потримба, хранитељ људи и штититељ племена. Овај је био младић пријазна и красна лица, овјенчан класовима, а трећа особа бијаше паклењак Покола, блиеда и осорна образа. На тјемену му је коса пламтила кано у индијскога Шиве, а пред њим требало је ложити вјечну ватру, а да га се у ратно вриеме ублажи, ваљало му је приказивати и људских жртава, а те су обично биле заробљеници. |
Напомене |
1 Anton
Tkany: Mythologie der alt. Teutschen u. Slaven, Znaim 1827 pg.156. |
2
Придјев Vithi Brahma знаменује ''природу'' као што мисирски ''Brehi''
значи ''твар''. |
3 Сскт.
div divyati = сјати, свиетити, видјети а од тога произлазе сви аријски
божански придјеви сскт. Dyaush, = Зеус лат. Deus, стгн. Ziu, агс. Tiv,
стнз. Tyr. |
4 Shiwa Шива
од cya cya-yate = гориети сијати сиевати сјати, а значи и жарко сунце. |
Перун или Перкун био је у свих Словјена онај, ''који ведри и облачи'' и ''господар неба, олује и муње''. Стари Поруси називали су га Перкуном1, те им је био прва особа старога тројства ''Тројана''. Ово су божанство познавали сви Словјени. У Руса обожавали су га све до 10. виека. Нестор вели под годином 907.: ''и кљаша сја оружјем своим и Перуном, богом своим и Волосом, скотим богом (говедарски бог) и утврдиша мир''2. Год. 980. пише: ''и постави (Владимир) кумиру на холму вне двора теремнаго: Перуна древјана и главу јехо сребрену, а ус (брада, чешки вауси) злат, и Хорса, Дажбога и Стрибога и Семоргла и Мокоља'', а 988. године дао га је врћи Владимир у Дниепр, покрстив народ. Од тога времена све се је више заборављало на лична имена Перуна, Хорса (Хорша), Велеса и Тројана у Руса, премда су их у разним покрајинама употребљавали све до 15. виека, а у Срба и Хрвата употребљавало се лично име ''Перунко'', све до најновијих времена. И ''Перуника'' се чула често, док је ниесу прекрстили у Веронику. У Полабјана звао се Проне и Перен, од тога Перен-ден (dies Jovis). Љутићи Ратари називали су га Перкунуштом, Пољаци Пиоруном, Словаци Паром, Бугари Перин, Срби и Хрвати Порим3, Перун4, Пирон, Пирун и т.д. Кипови Перунови бијаху буд од камена изклесани, буд из дрва изрезани, а видјело их се је свагдје под старим храстовима. Пред кипом стајаше жртвеник од камена, а на њем су палили богу жртве захвалнице, да им поштеди поља и њиве од олује. Литвански сељак је, како већ напоменусмо, ћа до 14. виека, обходио гологлав своја поља, носећ на раменима кору сланине, те би рекао сваки пут, кад би загрмјело: ''Перкуне боже, немој ударити (треснути), молим те, на моју њиву, теби ћу ову кору сланине врзнути''. Перкунов кип (Перкунушт), кога су нашли у Приливицама у Стрјелицама, био је тамно одјевен људина дугачке браде, а покривен бијаше капом невремена (кучма). Око главе сјало му до десет зрака, пошто је он био сунчано божанство, које се знаде у својем божанском гњеву замрачити и наоблачити, громовима загрмјети и злодухе муњама и стрјелама таманити, кано ти индијски Parganya и грчки Зеус. Већ у Ригведи (8/21. 14.) видимо, да Индра грми и наоблачује небо. Тим нам је ласно разабрати, да је био и у Индијанаца као и у осталих Аријаца сунчани бог у најстарија времена громовником, а тада су га називали Паркан-ом, дотично Parzanyas и Parganya. Ово и најстарије аријско божанство, кога већ Ригведа5 припомиње уједно и богом Агнијем, прешло је и на Прасловјене. Ово старинско божанство налазимо већ у Келта, старих Германа, Прасловјена и старих Словјена. У Келта претворио се у (Р)arg 6, у Гота у Fairguns7, а Fiorgyne била је у Германа оно, што у старих Поруса Перкуна-тете, а у јужних Словјена Перуника. У Руса смо Перуна нашли у Кијевском гају уз кипове Хорса, Дажбога, Мокоша, Велеса или Тура8. Шкандинавски Thor био је у старих Словјена Тур, а светковине зову Словаци од тога и данас ''турицама''. Од Тура имадемо и мјестних имена као Туроц и Турчање, Туропоље и т.д. Турјак је обитељско име. И скандинавски Thor и келстски Taranis били су громовници те су јамачно истога подриетла са Перуном. Ено је био ''Thor-stag'' у Скандинаваца оно што и ''Перен-ден'' у Венда. Мокош9 је био у Руса исто што и Перун кад кишом лиева или дажји т.ј. био је придјев Дажбога, а с тога употребљујемо мјесто риечи киша - дажд. Мокоша називали су Чеси Пливником10, а западни Венди звали су га Змоком или Змеком (покраћено од Мокош). Сви ови придјеви Перунови полазе од Аријске вјере, коју ћемо и у Скићана наћи, ''да је Перун оплођавао божицу Земљу са кишом'' а ова је подаривала људство храном и богатством. |
Напомене |
1 Ово
древно божанство произлази ће од аријске вјере, које се звало ''Паркана'',
од аријскога парк, спарк = грмјети: по свој прилици ономатопејски израз
грмљавине кано ти гр...мјети, гром, грунити. Литв. perkunyja је олуја,
а стпр. грмљавина. Од Паркана је сскр. Perganga и Peryanya, литв. Perkunas,
стпр.Perkuni-s, лот. pehrkons је грмљавина. Parganya је данас бриег на
Gangesu недалеко од Bhagalpura. |
2 Nestor,
Chron. CXXI., p, 16 и CXXX., VIII 46. |
3 Порим
планина у Херцеговини и Прен (Перен) планина, Перуња вес, Перуњи врх,
Перунова гора. |
4 Перун планина
у Пољицама, Перун и Перунчевац јужно од Учке горе у Истри, Перуна - Дубрава
у Хрватској, а било је сличних имена и у Руса (Перуња рен), а има их и
у Полабјана Прон, Перунов дуб, Перунка у Малоруса, Пиорунов у Пољака.
И обитељских имена има у њих, као Пиоруни. Порин је у Чешкој у котару
Пелхримов (Пилграм). Beraun је исто што и Перун. А тако имадемо Перун-планина
код Вареша у Босни. Тамо су се људи до недавно Перуном клели. Од Перуна
је и Перинград и Прењ у Столачком котару. Перин-планина јужно од Софије.
Парнон је бриег на изтоку Шпарте (од Белогостића). Порин је био војвода
хрватски проти Францима. Од личних имена имадемо: Перун, Порин и Перунко.
Од билина Перуника (Ирис герман.). Перење је у Жељезној жупанији, а Перени
у котару Чертатском, жупанији Торнавској (Трнавској) у Угарској. |
5 Ргв.
6/52, 15 |
6 Упореди
S. Buichler: Uber Parganya. |
7 У Германа
миења се увјек аријско п у почетку риечи у ф или в. Тако постаје pater
- vater, Perkunas, Fairguns, Prusi, Fruisi и т.д. |
8
Тур је био као и Велес бикова облика, а риеч тур употребљавала се и у
староческом језику; упореди Љубушин суд ''zarve (zareve) Krudos od Otavy
krivy jarym turem'' (као прољетни бик) као што се раби и дан данас у Херцеговини. |
9 Мокош,
моча, мокрина од мочити. |
10
Плевника изводе некоји писци од сскт. plavate; грч. pleiw
и plunw, лат. pluo, pluvia. fluvius,
Pluto; литв. plauti, стслв. плова. Плевник је био у Германа Pilvicht,
Belewiste или Pilvis оно што у Римљана Jupiter pluvius и Плуто. |