|
Слава Мирослави.
И Радослави слава.
Слава Слави.
И Борислави слава.
Љубав Љубодрагу.
И Љубини љубав.
Радост Радосаву.
И Радуни радост.
Срећа Срећку.
И Срећани срећа.
Живот Животију.
И Живани живот.
Миловање Миловану.
И Миловили миловање.
Помрчина ни Мрчини.
Да не буде удина,
да не здеси мог Чудина.
Кад Страхиња узјаше Страшина.
Благост Благоти.
И Благојки благост.
Доброта Добросаву.
И Добруни доброта.
Здравље Здравку.
И Здрављани здравље.
Лепота Лепосаву.
И Лепотињки лепота.
Смиље Смиљану.
И Смиљани смиље.
Благост Благомиру.
И Благдани благост.
Милост Милосију.
И Милостини милост.
Грдило ни Грдешу.
Да не буде кудина
на мог сина Чудина.
Кад Страхиња узјаше Страшина.
И кад Грдан сјаше са Грдеша.
Из песме ''Наздравица'',
Бранко В. Радичевић |
|
Имена њива, ветрова,
па и говеда, баш као и људска, представљају један од предмета
изучавања у ономастици. На страни је представљен списак имена
каква су становници Лике имали обичај да надевају говедима, било
мушким или женским. Списак је сачинио М. Г. Грујић, а објављен
је 1928. године у "Зборнику за народни живот и обичаје Јужних
Славена".
Бajoтa, Бajoтицa, Бaнoтa, Бикaн, Бикaнчић, Бикoвa, Бикoтa, Бикуљa,
Биљeшкa, Биљeшкo, Бисeркa, Бисoњa, Бjeлeнкa, Бјeлoвa итд. Цео
текст >>> |
|
|
|
Вацлав Флипка је
саставио и објавио Календар словенских личних имена 1852. године
у Прагу. Дакле, тачно четири године после Првог свесловенског
конгреса одржаног у истом граду, који је окупио представнике словенских
народа који су тада живели под аустроугарском влашћу, чиме се
овај подухват може повезати са тадашњим словенским настојањима
да се и културно и народно уздигну. Цео
текст >>>
|
|
Приложени Регистар имена резултат је ономастичких
истраживања проф. др Милице Грковић, рађених у оквиру пројекта
Одељења друштвених наука САНУ "Демографски зборник, књига
6: Насеља и становништво области Бранковића 1455. године".
Реч је, заправо, о антропонимима из турског катастарског пописа
спроведеном по заузимању области Бранковића, а на списку се налази
24 795 личних имена Цео
текст >>> |
|
|
"Проблеми историјске ономастике јужних
Словена само су начети. Без свестраније обраде по областима и
по временским нивоима, битне закључке је тешко доносити. О ономастици
средњовековне Србије се зна веома мало, мада су историјски извори
nребогати подацима ове врсте.
То су били довољюr разлози да се оnределим за проучавање ономастике
у Дечанском властелинству прве половине четрнаестог века, тачније
речено у време подизања манастира Дечана..." Цео
текст >>> |
|
"Лична имена,
као један од облика народног стваралаштва и део лексичког блага,
у себи носе печат историје, културних утицаја и веза, традиције,
обичаја, религије, језичког развоја, народне психологије, схватања
живота и погледа на свет." (...)
"Не сме се мислити да су овде сакупљена сва имена која су
постојала или живе у народу. Потпуност је немогућа", али
(...) "овај прилог проучавању наше антропонимије постигао
је свој циљ, ако буде скроман допринос ономастичким истраживањима
и обавештење читаоцу о личним именима која су се јављала или данас
постоје у српском народу." Цео
текст >>> |
|
|
Како су се давала
имена у претхришћанској Старој Русији? Зашто су Руси говорили
за своју децу да су „ћорава“ и „злобна“? Зашто су у Русији, за
разлику од других словенских земаља, готово у потпуности ишчезла
имена словенског порекла? Каква су била „приватна“ и „јавна“ имена
руских царева и зашто су поједина имена била забрањена? Руско
име је сложена формула у којој није све тако једноставно.
Цео
текст >>>
|
|
|
''Дечанска повеља'',
као један од настаријих сачуваних писаних споменика из српског
средњовековља, богат је извор за многа проучавања, посебно ономастичка.
У овом огледу пажњу смо посветили искључиво именима српског/словенског
порекла, а нарочито имену Модра Гора које се у савременим српким
именословима не наводи.
Приложена су и имена која нису записана у ''Дечанској повељи'',
али се као српска/словенска могу реконструисати из патронима забележених
у истом документу. Текст
на српском и руском >>>
|
|
Из ''Увода'': ''Ако се анализира творба имена,
разазнајемо да постоје она 'једноставна', као и 'сложена'. Једноставна
су најчешће настала од основе коју чини именица, придев или глагол,
а њима се додају наставци. Наставци су у нашем језику типски:
-ка (Даворка, Славка, Данка, Узорка), -хна (Будихна, Добрихна),
-на (Видна, Стојна, Гледна), -ца (Добрица, Радица), -је (Радоје,
Благоје), -ша (Гвоздиша, Вранеша), -ло (Јарило, Ведрило), -ко
(Јарко, Славко), -ла (Уснула, Добрила), -ан (Радан, Видан, Бојан),
-ен (Утешен, Мишљен), -ин (Узорин), -ја (Хоја, Цвеја), -ут (Борут,
Добрут), -ош (Милош, Радош, Драгош), -та (Доброта, Милета, Благота),
-ован (Радован, Милован) итд.'' Цео
именослов >>> |
|
|
"Током археолошких ископавања 2003. г. у Лиштанима код Ливна у Херцег-Босни у Федерацији БиХ пронађен је гроб мушкарца-мужа и његове жене с ћириличким натписом† Се лежитъ п(о)пъ Тѣходрагъ. А ıε имѣлъ θ съınoвъ, тере срѣдъ ıεдиnѣмъ годѣ стръ ıε, који се по облицима словâ у њему може датовати оквирно у XIV в. Хрватски научници (...) уверени су да у овом гробном ћириличком натпису постоји низ наводних елемената азбуке преузетих из (претпостављено католичке и аутоматски хрватске) латинице и (претпостављено апсолутно само хрватске) глагољице те су обликовали закључак тако да је онај ко у томе гробу под тим натписом лежи, по наводним елементима азбуке из латинице судећи – католик и аутоматски Хрват..." Цео
текст >>> |
Порекло се, између осталог,
доказује и именом!
|
Оваква имена су
настала још у праисторији, у заједничкој индоевропској породици.
Пошто тих имена има код свих Словена, то нам говори да су Словени
некада били једно племе.
У давнини се сматрало да је човек без имена – нерођен, а дати
му име значи – увести га у живот. Именом се одређивао статус
у друштву, па су се људи и по имену препознавали...
Цео
текст, на руском >>> |
|
Галина Лозко је једна од ретких која је своју научну титулу
стекла докториравши на тему словенске народне религије. Овде
вам представљамо комплетно прво издање њеног ''Именослова'',
објављеног 1998. године, у коме је пописано две и по хиљаде
словенских, историјских и митолошких имена и који се у новије
време сматра релевантним извором ове врсте у Украјини.
Посебно можете погледати мушка
имена и женска
имена.
|
|